Používáme cookies , aby vše správně fungovalo a bylo bezpečné. Také nám pomáhají analyzovat užívání našich stránek a přizpůsobovat vám na nich i mimo ně nabídky. Použití souborů cookies lze spravovat v prohlížeči. Více informací o cookies zde.

Zonky Innovation Talk #1
Inovace
Technologie
přibližně před 2 měsíci

Reportáž ze Zonky Innovation Talk #1: Jak si začínající fintech zajistí růst?

Zonky Innovation Talk je odborná panelová diskuze s cílem šířit dál myšlenky a inspirativní tipy osobností, které stojí za službami šetřící lidem čas, peníze i zdroje. Pojďme se podívat na druhý díl reportáže Martina Pacholeta z FinTech Cowboys o tom, jak si jako začínající fintech zajistit růst.

V prvním díle naší reportáže jsme mluvili o koronaviru, který hýbe celým byznysovým světem, fintech nevyjímaje. Dnes se podíváme na fintechy z pohledu růstu nebo třeba názoru na vývoj fintechových aplikací.

Celé diskuse se zúčastnilo 12 českých fintechových společností a pak jedna světová, která existovala asi dřív než samotné slovo fintech (VISA). Zúčastněné fintechy pak pokrývaly jak individuálního uživatele (třeba Zonky nebo Tipli), tak služby firemního či podnikatelského rázu (Roger, HitHit). Některé řeší tradiční odvětví (pojišťovnictví – Rixo), některé zase moderní záležitosti (krypto – Bitstock). Jiné cílí na tradiční odvětví inovativním způsobem (Pillow nebo Mutumutu), další řeší nedostatky na českém trhu (Fondee a Portu). Některé jsou peer-to-peer (Bondster), jiné skoro face-to-face (SuperSoused). Jinými slovy: účast byla vynikající a pokrývala velkou část fintech oboru.

Pojďme se ale podívat na to, jak si jako stávající (nebo teprve začínající fintech) zajistit růst a na co si dát pozor.

Zonky Innovation Talk #1
Debata na Zonky Innovation Talks #1

Větší region = víc uživatelů

Všichni účastníci panelové diskuse se shodli na tom, že český trh je pro fintech poměrně malým rybníčkem. ČR tedy nelze srovnávat s Německem nebo Anglií (o USA nebo Číně ani nemluvě) a abyste opravdu vydělávali, potřebujete mít buď nízké náklady, nebo připravenou strategii pro růst.

Právě rozšíření působnosti je jeden ze způsobů, jak jako fintech vyrůst. Jako přirozeným rozšířením služeb mimo naše hranice se jeví CEE region – čili Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko. Podobnou cestou se například ubírá služba Tipli. Je zajímavé, že některé z těchto států jsou dokonce v mobilním používání internetu o několik let před námi.

Slovensko je obecně “sázka na jistotu”, ale vzhledem k počtu uživatelů není náš nejbližší soused z hlediska expanze příliš zásadní, zaznělo také v diskuzi.

Partneři pro prodej a přístup ke službám/produktům

Dalším způsobem, jak se dostat mezi více lidí, je nabídnout své služby pomocí větší společnosti. Podobnou strategii volí například Bitstock, který přes Expobanku nabízí investici do Bitcoinů, nebo třeba společnost Mutumutu, která spolupracuje s Komerční pojišťovnou a Komerční bankou.

Některé české banky a další instituce jsou určité spolupráci s fintechy nakloněny, ale samozřejmě to není vždy jednoduché. V investičních produktech a v oblasti půjček jde totiž velmi často o přímou konkurenci. Dokonce i zmíněnému Mutumutu chvíli trvalo, než je Komerční pojišťovna přestala považovat za obchodní rivaly. Těžko si například představit Zonky Tržiště integrované v internetovém bankovnictví nějaké ze stávajících bank. Ale co neplatí dnes, může samozřejmě být za pár let jinak.

Zonky Innovation Talk #1
První Zonky Innovation Talks

Mobilita

Dostat aplikaci k uživatelům ve správný čas je samozřejmě základ a také příležitost pro rychlý růst. Účastníci diskuse se však neshodli na tom, jakým způsobem to provést. S ohledem na velké investice se totiž velká část CEO přiznala, že se v první řadě potřebují soustředit na kvalitu svých základních služeb, jejich rozšíření nebo vylepšení a teprve potom na vývoj specializovaných mobilních aplikací.

Určitým východiskem by mohly podle nich být responzivní weby. Udělat jeden responzivní web je totiž výrazně levnější než udělat jeden web a k němu aplikaci pro iOS a Android.

Jako velkou příležitost pro mobilní aplikace a obecně zjednodušení celého oboru se ukázalo pojišťovnictví. Všichni tři zástupci insurtechu se shodli na tom, že doba tradičních kamenných pojišťoven patří době kamenné. Jako určitý vzor možného vývoje insurtechu považují americký Lemonade.

Slovo závěrem

Většina účastníků diskuse má jedno společné – velkou měrou se inspirují zahraničními službami a trendy. V zásadě to není nic špatného, když je výsledkem fungující business model a užitek pro jejich klienty.

Do budoucna se dá očekávat, že klíčové momenty fintechu, jako je například pročištění trhu a jistá míra centralizace (a pravděpodobně i regulace) služeb, se projeví i u nás. Stále ale platí, že budoucnost fintechu (a „techu“ zejména) má schopnost být ne zcela předvídatelná: robotizace, umělá inteligence, rozšířená a virtuální realita mohou náš svět ještě hodně změnit.

Reportáž z prvního Zonky Innovation Talk vyšla na FinTech Cowboys a byla upravena pro účely publikace na Zonky Talks.